Volitelné předměty jsou součástí ŠVP ZŠ a MŠ Brandýsek. Zařazení těchto předmětů do aktuální vzdělávací nabídky daného školního roku se řídí jednak zájmem žáků, jednak personálními a organizačními podmínkami školy.
Volitelné předměty jsou vyučovány v rámci disponibilní hodinové dotace. Jsou určeny pro všechny žáky druhého stupně základní školy, kteří si je zvolí z aktuální nabídky, a to zpravidla tímto způsobem:
- v květnu dostane zákonný zástupce prostřednictvím žáků nabídkový list se seznamem volitelných předmětů na následující školní rok
- v seznamu zákonný zástupce označí volbu, nabídkový list podepíše a doručí do tří dnů třídnímu učiteli
- v 6. - 9. ročníku si žáci volí vždy jeden předmět (pro případ malého zájmu o vybraný předmět i náhradní předmět)
- volba je závazná na celý školní rok
- v případě malého zájmů o některý z nabízených předmětů je tento z nabídky stažen
Příroda pod mikroskopem
Doplňuje vyučovací předmět přírodopis, rozšiřuje ho o praktické dovednosti, vede žáky k aplikaci získaných poznatků k aktivní a samostatné práci. Součástí předmětu je praktické poznávání přírody v terénních podmínkách a práce s laboratorní technikou.
Výtvarná tvorba
V předmětu jsou zařazovány praktické výtvarné techniky, jejichž cílem je rozvíjet u žáků zručnost, podporovat jejich kreativitu, experimentování s materiály, učit je pracovat s různými materiály a využívat různé výtvarné techniky.
Praktická angličtina
Doplňuje předmět anglický jazyk. Cílem je rozšířit řečové, poslechové a komunikační dovednosti žáků, osvojit si přirozené použití jazyka v každodenních životních situacích.
Angličtina v mediích
Doplňuje předmět anglický jazyk. Cílem je rozšířit porozumění živé mluvené angličtině pomocí poslechu anglických písní, filmů, práce s textem.
Sportovní hry
Žáci se zdokonalují ve sportovních i netradičních hrách, atletice a gymnastice.
Domácnost (vaření a stolování)
Žáci seznamováni se zařízením domácnosti, zásadami jejího financování a údržbou, s manipulací nástroji či elektrotechnikou, s přípravou pokrmů i vyvážených jídelníčků. Získávají představu o vhodné úpravě stolu i správném stolování.
Čtenářský seminář
Rozšiřuje čtenářské dovednosti, zaměřuje se na praktické dovednosti, vede žáky k aplikaci získaných poznatků, k aktivní a samostatné práci.
Historický seminář
Rozšiřuje a doplňuje vědomosti a dovednosti získané v předmětu dějepis, a to především na regionální úrovni.
Problémové úlohy
Žáci se seznámí s různými typy slovních, obrázkových, pozičních, manipulačních i kombinovaných úloh, s jednoduchými i složitějšími způsoby šifrování, dvou- a trojrozměrnými hlavolamy a deskovými i počítačovými hrami, podporujícími logické uvažování a kritické myšlení.
Bubnování
Hra na tradiční i netradiční nástroje.
Fyzikální hrátky
Žáci se učí správně zacházet s pomůckami, sestavovat jednotlivé pokusy, samostatně měřit různé veličiny, vyhledávat informace, vyhodnocovat výsledky.
Cvičení z matematiky + Cvičení z českého jazyka
Pouze pro žáky 9. ročníku v rámci přípravy na přijímací zkoušky